Direktlänk till inlägg 31 augusti 2008

Tyrannens övergrepp, den stoltes fräckhet

Av odden - 31 augusti 2008 18:30



Så har man handlat mat, fixat matlådor och ätit middag.

Just nu håller jag på med ett serie-maraton. När svt visade den brittiska serien "Den inre fienden", spelade jag in den. De visade ett avsnitt varje dag och vem har tid att sätta sig ner varje kväll och följa en serie. Så idag har jag suttit och följt allt. Är inne på sista avsnittet nu. Riktigt spännande faktiskt.


Det blir nog en tidig kväll för mig. Det är firmafest imorgon, så det lär bli sent. men det kommer nog bli rätt kul. Lena Ph och Eric Gadd kommer att vara där.


För de som undrar (vilket antagligen är ingen), så är inläggets rubrik taget ifrån en monolog ur Hamlet. En monolog vissa kanske skulle känna igen.

Äh va fan, jag skriver ner den. Läs den, smaka på orden, förstå dess innerbörd.


"Att vara eller icke vara, det är frågan


Är det modigast att tåla ett vidrigt ödets hugg

och pilar, eller att ta till vapen mot ett hav av plågor

och dräpa dem beslutsamt?


Att få dö - att sova, inte mer,

och tro att sömnen gör slut på hjärtats värk,

de slag och stötar som köttet fått till arvedel -

det vore ett slut, en nåd att stilla bedja om.


Att dö, att sova.. sova, kanske drömma

-ja, det är stötestenen!

Vilka drömmar ger dödens sömn,

när vi har kastat av oss all jäkt

och kapat livets ankartross?


Den tanken hejdar oss, och det är den

som gör eländighetens liv så långt.


Vem ska tåla världens gisselslag, tyrannens övergrepp,

den stoltes fräckhet, förakta kärlekens pina och

lagens tröghet.

Ett hutlöst ämbetsvälde och de sparkar odågan ger

den tåliga förtjänsten?


Vem tålde livet om han kunde göra sig kvitt

allt detta bara med en dolk?"


The Bard


Ha det gott allihopa :-)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av odden - 11 maj 2010 20:09

Vad i helvete gör jag här?!?!?!?!?!?!?!   Är så jävla trött på det här!! Varenda jävla dag så blir jag påmind om hur lite jag är värd. Hur lite folk bryr sig om att jag är här, och jag är otroligt trött på det.  Det tär på mig varenda eviga d...

Av odden - 16 juli 2009 20:47

    fick ett tips av en polare att kolla in ett klipp på youtube. Det var bounce som gjorde en tribute till Michael Jackson som utspelades på plattan. Sagt och gjort, nu har jag kollat in det och fan va häftigt. Var var jag den här dan. Hade velat se...

Av odden - 8 juli 2009 05:14

    Förstår inte varför min kropp vägrar låta mig sova. Är så jävla trött, men tror du jag kan sova för det.... Noooooooooooo!!!!!!!   Mitt huvud bara bankar. Och............. Äh, jag orkar inte   ...

Av odden - 5 juli 2009 18:39

    Har haft en skön dag idag.   Gick upp tidigt och storstädade. Det behövdes verkligen. Det har varit så varmt de sista veckorna, att man bara inte orkat ta tag i det efter jobbet.   En kvart efter hon gått började Wimbledon finalen. Som har utveck...

Av odden - 4 juli 2009 17:51

    Shit. Det var längesen.   Har varit så mycket den senaste tiden. Det är väl så det är. När man väl har något att skriva om, så har man inte tid att blogga om det. Prioriteringsfråga gissar jag. Problemet är att jag alltid vill ha med bilder i min...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards