Alla inlägg under december 2008

Av odden - 31 december 2008 23:15



I min ipod idag;


Lasse Winnerbäck. Fan att jag missade honom live senast.



Av odden - 31 december 2008 23:04



Jaha, så sitter man då här.

Det är nyårsafton. Klockan är kvart i elva och jag är helt ensam.

Visst. Jag jobbade mellan halv åtta och kvart över sex och jag ska öppna butiken imorgon bitti, så jag hade inget intresse av att parta ikväll.

Jag har lärt mig att alkohol och arbete inte går ihop.

Men jag har aldrig varit helt ensam på nyårsafton förut.

Men om sanningen ska fram så hade jag ingenstans att ta vägen i kväll iallafall.

Så nu sitter jag här....och kollar på Notting Hill (som är sjukt rolig) med ett glas vin i handen, och har aldrig känt mig så ensam i hela mitt liv.


Livet har väl inte varit på topp den senaste tiden. Och sömnbristen den senaste tiden har fått mig..... Jag vill inte säga självmordsbenägen, men nästan, bara för att jag inte orkar gå omkring så trött hela tiden. Tror inte folk förstår hur jävla jobbigt det kan vara.

Men det här hjälper ju inte direkt. Det är inte så illa som förr, när jag verkligen var självmordsbenägen. Eller, jag vet inte.... men jag tänkte på det varje dag. Men jag visste hela tiden att jag inte skulle göra det.

Jag har aldrig velat ta livet av mig. Jag har bara önskat att jag aldrig varit född. Något som jag fortfarande önskar mig. Varje dag....

Men här sitter jag nu ensam och tänker, att jag borde gå och lägga mig.... Jag ska ju upp och jobba imorgon bitti.


Så........ GOTT NYTT ÅR PÅ ER!!!



Av odden - 29 december 2008 19:01



Okej provar något nytt.

Tänkte lägga upp vad jag lyssnat på för musik idag. Tänkte att det kunde bli ett återkommande inlägg.


Detta kan vara för att jag är sugen på att köpa en akustisk gitarr och lära mig spela. Men iallafall...

I min ipod idag: Singer/Songwriter, Shawn Mullins




Av odden - 29 december 2008 18:35



Jaha. Så var det måndag igen. Jag är så jävla trött. Har sovit så dåligt de senaste nätterna.

Lotta var och hälsade på med barnen idag på jobbet. Very nice. Jag gillar hennes ungar.

Strax innan jag slutade idag så ringde hon och bjöd över mig på middag, men jag är så jävla trött att jag tog en raincheck. Så jag ska över till henne imorgon istället. Det är alltid lika trevligt att bli bjuden på middag =)


Idag ska jag lägga mig tidigt. Sen får vi se om jag kan somna också.


hare gott =)



Av odden - 28 december 2008 13:39



Shit va jag är trött!!


Gick och la mig klockan halv elva igår, eftersom jag skulle upp och jobba.

Vid tolvtiden började jag få panik. Sista gången jag kollade på klockan var hon två. Sen vaknade jag sex, en kvart före väckarklockan gick igång. Skulle inte ha tagit de där två lattena med extra socker tidigare. Speciellt inte på tom mage.

Skitsamma!

Har ändå känt mig helt okej. Men nu när jag kom hem, satte jag mig ner och åt lunch. Big mistake!! Jag bara dog. Blev hur trött som helst.

Får se om jag orkar göra något.





Av odden - 27 december 2008 21:40



Jaha, så ska man jobba imorgon igen.


Skulle egentligen vara ledig imorgon, men lovade hoppa in åt chefen så att hon kunde stanna kvar i Umeå en dag till. Nu är det inget monsterpass. Jag jobbar mellan åtta och tolv. Vilket betyder att jag kommer att vara på jobbet halv åtta. Älskar söndagstrafik. Så tar det en timme att åka dit och en timme att åka hem.


Funderade på att sticka in till stan efter jag slutat imorgon för att kolla in lite gitarrer. Men jag kollade upp öppettiderna på internet och alla butikerna har tydligen stängt på söndagar. Typiskt =(

Är jävligt sugen.


Skit samma.


Vill inte gå upp kvart över sex i morgon. Även om det faktiskt är sovmorgon för mig. På måndag är det som vanligt igen. Då går jag upp mellan 04.45 och 05.15


Ha det så bra allihopa.



Av odden - 27 december 2008 18:08



När jag var ung, för sisådär hundra år sedan ;-)

ville jag verkligen lära mig spela gitarr. Jag började på en gitarrkurs. På denna kurs var det ett krav att man måste ha med sig en egen gitarr. Eftersom min morsa är världens snällaste människa, så köpte hon en till mig. När jag väl kom till den första lektionen så var vi sex elever, varav jag och en till hade med sig en gitarr.

Läraren började med att stämma dem åt oss och sen fick våra två gitarrer gå runt till alla.

Efter tre lektioner (timmar), så hade vi fått lära oss noll. Han visade oss inte hur man stämde gitarren eller ackord. Ingenting!

Så efter de tre lektionerna så slutade jag och la gitarren på hyllan. Sen blev det inget mer gitarrklinkande. Något som jag alltid ångrat. Jag har alltid känt ett behov av att lära mig spela. Jag vet inte varför. Har inga planer på att bli artist eller något sådant. Jag vill bara kunna spela.

Har alltid velat ha en Les Paul, men sagt att jag aldrig ska skaffa någon förrän jag kan spela på den.

Och nu känner jag att det kanske är dags att lära sig. Jag har tyvärr inte kvar gitarren så det är inte bara att ta upp den och börja klinka. Jag måste köpa en ny. Jag har en viss förmåga att få för mig saker, köpa och sedan blir det ingenting av det. Därför har jag tvekat länge. Det hade varit kul om man hade en polare som spelat, som man kunde ha klinkat med, men det har jag inte. Det hade speciellt hjälpt när det kommer till att stämma gitarren.


Iallafall. Jag vill inte göra som jag så ofta gör och bara kasta bort pengar på något som jag sen inte fullföljer. Samtidigt är jag så trött på att vilja göra saker men stanna vid tanken. Att inte fullfölja.

Så jag funderar på att köpa en billig nybörjargitarr och sätta igång.

Sen är jag en sån som vill kunna på en gång. Jag har inget tålamod whatsoever. Men jag är så avundsjuk på dom som kan ta upp ett instrument och få fram musik. Detta är en av de saker som jag vill kunna innan jag dör, och då är det väl bara att sätta igång.

Hmmm..... Vi får se hur det blir.

Känner att jag behöver lite peppning.


To be continued....



Av odden - 27 december 2008 16:26



Tänkte bara komma med lite filmtips.

Vet inte varför faktiskt. Har väl inget bättre för mig gissar jag.

Och eftersom jag är väldigt filmintresserad, så varför inte...


iallafall

Jag har inga direkta preferenser vad gäller film. Jag gillar det mesta, så länge det är bra....eller annars också.

Det får gärna vara krigsfilmer. Eller gangster, action, drama, komedi eller romcoms.


Jag har även en benägenhet att fastna för mindre  filmer. Små berättelser som berättar om en eller ett par människors öden. Det finns några riktigt bra exempel på ett par riktigt bra sådana filmer.


Lost in translation

Station agent

Garden state

Love song for Bobby Long


Fotot i Love song for Bobby Long är helt fantastiskt.


Iallafall....

Idag har jag sett ytterligare en sådan film.

Den heter "Henry Poole is here".

Luke Wilson spelar en man som fått veta att han har en obotlig sjukdom. Så han flyttar tillbaka till gatan där han växte upp för att invänta döden.

Men så en dag tycker sig en granne till honom se jesus ansikte på hans vägg. Han själv ser bara en fläck och bryr sig inte alls. Han vill bara ha lugn och ro i väntandes på slutet.

Men så börjar saker hända...

Detta är en film om tro och hopp. Och eftersom det är en amerikansk film,  så måste religion självklart stå för det.

Och kan man inte svälja den religiösa propagandan blir nog denna film ganska olidlig.

Själv är jag ateist, men det stoppade mig inte för att engagera mig i denna film. Man kan säga att jag inte lät det komma i vägen för filmen.

Den rör sig långsamt framåt. Använder enkla medel för att uttrycka sig. Detta märks även i fotot som är fantastiskt. Det är rena bilder med färg i akvarell. Fotot förstärker verkligen känslan i filmen.

Det finns inget originellt med filmen på något sett. Den följer independent filmens mallar på alla sätt. Men jag gillar det. Jag gillar dessa enkla filmer som med små medel får mig känna. Man blir både ledsen och upprymd på en och samma gång.

Så se den när den kommer hit. Eller någon av de andra filmerna jag listat här ovanför. Dom filmerna är riktiga pärlor. John Travolta har aldrig varit bättre än som en gammal vithårig alkoholist i Love song for bobby Long. Scarlett Johanson är med i både den och Lost in translation och är grym i båda två. 

Ovido - Quiz & Flashcards