Alla inlägg den 25 maj 2008

Av odden - 25 maj 2008 19:22


Ligger här i soffan och kollar runt på Youtube.

Snubblar in på Ogami Itto.

Vi snackar om min absoluta favorit film-serie; Lone Wolf and cub.


Det blev 6 filmer mellan 1972-74 och tre säsonger för tv. Detta efter en klassisk Manga serie. 1980 Klippte Robert Houston ihop delar av film ett och två, la på engelsk dubbning och voila!  Vi har Shogun Assassin, kanske min absoluta favoritfilm.

Kommer ihåg när jag var liten. Min polare Rainer och jag fick låna filmen av någon han kände. En film som han lyckats köpa genom någon filmklubb. Den var nämligen totalförbjuden här i Sverige. Och när vi såg den så förstod vi varför. Aldrig hade jag sett så mycket blod spruta och så många människor dödas i en film. Har alltid varit fascinerad av den japanska kulturen. Särskilt under den feodala perioden. Jag tycker att samurajen är  da bomb. Eller Bushi (krigare) som samurajerna ville kalla sig, då samurai betyder servant (tjänare) på japanska.


Så sätt ihop laglös samuraj med en jävla massa död och liter av blod så får du en nördig 10-åring att hoppa i soffan. Iallafall...

När jag surfade runt på Youtube så snubblade jag in på Lone wolf and cub. Där har någon lagt upp ett litet ihopklipp där antal "bodycounts" räknas i filmen. Med andra ord, någon har haft alldeles för mycket fritid (som de flesta som lägger upp något på youtube). Tråkigt som jag har så började jag titta på filmen och följa räkningen. Lite småkul (om man har riktigt tråkigt).

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards