Alla inlägg den 13 januari 2008

Av odden - 13 januari 2008 19:12


Vaknade upp hos Lotta imorse.

Vi låg och drog oss en stund. Hon led av sin inflammation i nacken. När magarna började kurra så gick jag upp och gjorde lite frukost medans hon tog en varmdusch och mjukade upp nacken. Sedan satt vi soffan en stund innan jag drog vidare till jobbet. Hade inte tänkt vara där så länge, bara göra lite beställningar och åka hem. Men så blir det ju aldrig. Beställningarna var mer komplicerade än vanligt. Det var medlemsveckor och en dator som inte funkade (som vanligt). Behövde även lägga in extrapriserna och tömma pantrummet som såg ut som en lagerplats. Så jag kom inte därifrån förrän klockan fem.

Så jag kom hem runt sex men en pizza i handen å nu ligger jag bara å softar framför tv:n. Hade tänkt träna idag, men nä.....jag orkar nog inte. Har fått så fruktansvärt ont i halsen också. Det både bränner och svider. Ja ja..blir det inte värre så tränar jag imorgon. Nu lägger jag ner för dagen. Lägger mig i soffan och drömmer om en liten kamera. See ya 

Av odden - 13 januari 2008 18:37


Ja, så var man hemma igen. 

Åkte som sagt in till stan igår å mötte upp morsan. Sen bar det iväg till Galleri Kontrast, där det var vernisage på Bonny Håkanssons utställning "yrke soldat". Det var lite dricka, lite snacks och mycket bra bilder. Jag gillar verkligen bilder i svartvitt, å dessa var formidabla. Kul att träffa fotografen också. De hade boken med bilderna till specialpris bara igår, men vad gör det när man inte har några pengar alls=( 


Efter Kontrast gick vi vidare till Stadsmuseét  vid slussen där de visade bilder av Stockholm från 1957. Rätt intressant faktiskt. Man fick se bilder på "plattan" som var helt uppgrävd för byggande av tunnelbanan mellan Gamla stan och T-centralen. Och från boxningstävlingen där Ingmar Johansson försvarar sin EM-titel, utomhus på Johanneshov. Kul.  


Sedan hade jag tänkt åka till Nobelmuseét på stortorget där de skulle ha en utställning med en av mina favoritfotografer; Frank Capra. Men den avslutades tydligen förra helgen...typiskt.

Så vi drog vidare till FotoVideo butiken, där jag tänkte känna lite på och jämföra de två kompaktkameror som jag tänkte köpa. En leica och en Panasonic. De är egentligen samma kamera fast leican kostar tvåtusen mer. Men fan va mycket snyggare den är. Tyvärr hade de inte Panasonic:en inne, så jag kunde bara prova Leican. Den var helt ljuvlig å såååå snygg. Stark vill ha känsla där. Fan va jag vill ha en kompaktis. Är så foto och fotoblogg sugen, men orkar inte springa omkring med min tegelsten till systemkamera hela tiden.  


Efter att ha dreglat på Leican ett tag drog vi vidare till kulturhuset, där vi kollade in Anna Claréns utställning "Holding". Hon har nästan fotograferat i dagboksform med mättade färger och med en nästan tunn mjölkliknande hinna framför bilderna.   


Magen började kurra, så vi gick till ett kafé på Kungsgatan där det blev en Chai Latte och en foccachia med mozzarella och tomat. Fan va gott. Sen hade vi tänkt kolla in en utställning som heter "Light" på Berns hotel och Berzellipark. Men den hade de tagit bort, även om den skulle visas januari ut....synd.

Så vi strosade runt lite för att sedan promenera tillbaka till söder. Där handlade jag mat till mig å Lottis å sen sade jag adjö till mamma. Det var kul att umgås lite.  Sen bar det av till Lotta. Vi åt lite mat, kollade på film med lite morötter å dipp att äta till...gott gott...Det blev en riktigt trevlig kväll....och natt...  


Första bilden är från "Stockholm-1957" utställningen

Andra och tredje bilden är från Anna Claréns utställning "Holding"

De två sista bilderna är från Bonny Håkanssons utställning "Yrke soldat" 

Ovido - Quiz & Flashcards